Mannenblad Playboy stopt volgend jaar met het plaatsen van foto’s van volledig naakte vrouwen. Volgens de uitgever zijn die foto’s achterhaald omdat naaktfoto’s op internet alom aanwezig zijn.

Oprichter en mede-eigenaar Hugh Hefner heeft volgens de huidige baas Scott Flanders toestemming gegeven om vanaf volgend jaar maart te stoppen met het afbeelden van volledig naakte dames. Het blad zal nog wel de maandelijkse ‘playmate’ publiceren maar die zal minder naakt zijn. Hefner begon Playboy 62 jaar geleden.

“Je bent een klik verwijderd van elk seksueel standje dat je je kunt voorstellen. Dus het is achterhaald in dit stadium”, zei Flanders dinsdag tegen The New York Times.

Playboy doet niet meer aan naakte vrouwen

In Nederland verkocht uitgever Sanoma de rechten voor de Nederlandse editie van het mannenblad Playboy afgelopen jaar aan uitgever Pijper Media.

De Amerikaanse Playboy probeert al een aantal jaar alternatieve inkomstenbronnen aan te boren, wegens druk op de oplage. In 1975 piekte de oplage in de Verenigde Saten op 5,6 miljoen stuks, tegen een huidige oplage van 800 duizend.

Op de website van Playboy is naakt al sinds augustus 2014 verdwenen. Volgens de Amerikaanse uitgever is de gemiddelde leeftijd van de webbezoeker daardoor gedaald van 47 naar 30 en is het aantal unieke bezoekers gestegen van 4 naar 16 miljoen per maand.

Playboy verdient vooral aan licenties voor het gebruik van de merknaam en het logo, onder meer voor badproducten en geurtjes.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl